Tuesday 4 September 2012

Membaca Juga Ada Stailnya


Standard la kan masa sekolah dulu bila time cg tanya hobi kn... Mostly akan jwb membaca kn... Biasa la tu.. Sama ada ikut kawan atau dah jadi trend..hehehehe..

Ada ckt info dari Gen-Q Isu 12 ttg ....

Membaca Juga Ada Stailnya

1. Niat yang Ikhlas..
Ye la..kita membaca ni, nk tambah ilmu kan.. jadi perlu la ikhlas dalam membaca.. Jangan la membaca sbb nk menunjuk2 kt orang..Xde maknanya...Xde org nk jelez @ admire pun...

2. Pilih bahan bacaan yang bermanfaat..
Dah alang2 membaca tu..biarlah yangada manfaat. yang kita boleh amik pengajaran.. Lau baca benda yang x de paedah buat apa... Perabih boreh jo... Membazir masa ada la

3. Menyusun dan menjaga buku
Yang ni aku setuju sgt..huhuhu..ape nk kata.. aku mmg syg giler buku2 aku.. Beli guna duit sendiri kot.. mmg la hargai sgt2... Paling x suka, bila ada orang pinjam, dia bg blk yang dh x elok(walaupun ckt,ase nk marah sgt) ataupun yang lagi kejam hilangkan buku tu.. Ade 1 buku aku MIA.. Dah la masa kt UTM tu asyik duk pk je sal buku tu.. Blk2 umah xde plak... X ke ase skt ati...Xtaw la sape yg pinjam.. Buku kesayangan tu..

4. Kongsikan ilmu
Biasalah orang kata kan, Membaca Itu Jambatan Ilmu.. Bila dah ada ilmu tu kongsi la ckt2.. Apa salahnyakan.. Mcm yang aku wat ni.. At least sape2 yang x dpt beli buku Gen-Q tu, ade la dpt input ckt kn..

5. Jadikan buku sbg hadiah
Yang ni aku paling suka...Kongsi minat kita dengan orang lain.. Lagi2 dengan orang yang kita syg.. Penah sekali aku ade bagi buku kt sorang tu... Dia ckp awal2, dia jenis yang baca buku kadang2 lmbt abes.. Aku ok je.. Satu ari dia msj, ckp dia dah abes bace buku yang aku bagi tu.. MasyaAllah, Allah saje yang tahu betapa gembiranya hati ini bile mendengar perkhabaran tersebut...Skemanya ayat..


Bebelan : Fokus kpd Ayat2 yang di'bold' ye..yg tu ayat dari buku Gen-Q... Nak baca lebih detail sila dapatkan majalah ye..

0 comments:

Post a Comment